Sunday, April 17, 2011

U.S. Secretly Backed Syrian Opposition Groups, Cables Released by WikiLeaks

By Craig Whitlock, Sunday

The State Department has secretly financed Syrian political opposition groups and related projects, including a satellite TV channel that beams anti-government programming into the country, according to previously undisclosed diplomatic.
The London-based satellite channel, Barada TV, began broadcasting in April 2009 but has ramped up operations to cover the mass protests in Syria as part of a long-standing campaign to overthrow the country’s autocratic leader, Bashar al-Assad. Human rights groups say scores of people have been killed by Assad’s security forces since the demonstrations began March 18; Syria has blamed the violence on “armed gangs.”
Barada TV is closely affiliated with the Movement for Justice and Development, a London-based network of Syrian exiles. Classified U.S. diplomatic cables show that the State Department has funneled as much as $6 million to the group since 2006 to operate the satellite channel and finance other activities inside Syria. The channel is named after the Barada River, which courses through the heart of Damascus, the Syrian capital.
The U.S. money for Syrian opposition figures began flowing under President George W. Bush after he effectively froze political ties with Damascus in 2005. The financial backing has continued under President Obama, even as his administration sought to rebuild relations with Assad. In January, the White House posted an ambassador to Damascus for the first time in six years.
The cables, provided by the anti-secrecy Web site WikiLeaks, show that U.S. Embassy officials in Damascus became worried in 2009 when they learned that Syrian intelligence agents were raising questions about U.S. programs. Some embassy officials suggested that the State Department reconsider its involvement, arguing that it could put the Obama administration’s rapprochement with Damascus at risk.
Syrian authorities “would undoubtedly view any U.S. funds going to illegal political groups as tantamount to supporting regime change,” read an April 2009 cable signed by the top-ranking U.S. diplomat in Damascus at the time. “A reassessment of current U.S.-sponsored programming that supports anti-[government] factions, both inside and outside Syria, may prove productive,” the cable said.
It is unclear whether the State Department is still funding Syrian opposition groups, but the cables indicate money was set aside at least through September 2010. While some of that money has also supported programs and dissidents inside Syria, The Washington Post is withholding certain names and program details at the request of the State Department, which said disclosure could endanger the recipients’ personal safety.
Syria, a police state, has been ruled by Assad since 2000, when he took power after his father’s death. Although the White House has condemned the killing of protesters in Syria, it has not explicitly called for his ouster.
The State Department declined to comment on the authenticity of the cables or answer questions about its funding of Barada TV.

Tamara Wittes, a deputy assistant secretary of state who oversees the democracy and human rights portfolio in the Bureau of Near Eastern Affairs, said the State Department does not endorse political parties or movements.
“We back a set of principles,” she said. “There are a lot of organizations in Syria and other countries that are seeking changes from their government. That’s an agenda that we believe in and we’re going to support.”
The State Department often funds programs around the world that promote democratic ideals and human rights, but it usually draws the line at giving money to political opposition groups.
In February 2006, when relations with Damascus were at a nadir, the Bush administration announced that it would award $5 million in grants to “accelerate the work of reformers in Syria.”
But no dissidents inside Syria were willing to take the money, for fear it would lead to their arrest or execution for treason, according to a 2006 cable from the U.S. Embassy, which reported that “no bona fide opposition member will be courageous enough to accept funding.”
Around the same time, Syrian exiles in Europe founded the Movement for Justice and Development. The group, which is banned in Syria, openly advocates for Assad’s removal. U.S. cables describe its leaders as “liberal, moderate Islamists” who are former members of the Muslim Brotherhood.
It is unclear when the group began to receive U.S. funds, but cables show U.S. officials in 2007 raised the idea of helping to start an anti-Assad satellite channel.
People involved with the group and with Barada TV, however, would not acknowledge taking money from the U.S. government.
“I’m not aware of anything like that,” Malik al-Abdeh, Barada TV’s news director, said in a brief telephone interview from London.
Abdeh said the channel receives money from “independent Syrian businessmen” whom he declined to name. He also said there was no connection between Barada TV and the Movement for Justice and Development, although he confirmed that he serves on the political group’s board. The board is chaired by his brother, Anas.
“If your purpose is to smear Barada TV, I don’t want to continue this conversation,” Malik al-Abdeh said. “That’s all I’m going to give you.”
Other dissidents said that Barada TV has a growing audience in Syria but that its viewer share is tiny compared with other independent satellite news channels such as al-Jazeera and BBC Arabic. Although Barada TV broadcasts 24 hours a day, many of its programs are reruns. Some of the mainstay shows are “Towards Change,” a panel discussion about current events, and “First Step,” a program produced by a Syrian dissident group based in the United States.

No comments:

VISITORS

Share This Story or Blog